top of page

Voice management

Att arbeta med ett teleansvar eller att ansvara för någon del i samtalets långa väg genom företaget är inte det lättaste alla gånger. Ena veckan kan man få skäll för att det gamla telefonisystemet inte fungerar som det ska, den andra gnäller kollegorna för att de inte förstår sina nya applikationer.

 

Överblick – se helheten

Om du är ny i rollen kan det vara svårt att ha överblicken och se helheten. Du ska ansvara för teknik, ekonomi, upphandlingar, service och att hålla kunder och kollegor nöjda.

På många företag och organisationer så har den traditionella rollen som ”teleansvarig” försvunnit. Ansvaret för telefonin är många gånger uppdelat mellan olika delar inom företaget och ibland är olika delar utlagda på underleverantörer eller outsourcat.

Det kan vara svårt att se helheten eller ha förståelse för varandras olika ansvarsområden och vilka krav som ställs för att det ska fungera för företaget eller organisationen.

​
Inte bara en växel eller applikation utan ett samspel

Telefoni är inte bara en telefon, växel eller applikation på din dator. Det är ett samspel mellan service, ekonomi, teknik och beteende. Alla bitarna är lika viktiga och alla bitarna behöver hänga ihop för att telefonin ska fungera så bra som möjligt.

​

Hur får du ihop det?

De utbildningar som finns är ofta systemutbildningar eller utbildningar i olika professioner t ex hur du tecknar avtal, chefsutbildning, ekonomi utbildning eller liknande.

Men hur får du ihop det? Den här utbildningen fungerar som ”kittet” mellan dessa olika utbildningar.

​

Vad utbildningen tar upp

Den tar upp flera områden såsom teknik, sambandet mellan telefonist – kundtjänst – användare, ekonomi och service.

Du får också lära dig mer om krishantering, hur du organiserar kundtjänster samt policys och rutiner. Den dig en bra grund för mer specificerade telefoniutbildningar.

​

Lite om innehållet

Utbildningen är sammansatt av ett antal block:

  • Samband teknik, ekonomi och service

  • Allmän telefonikunskap

  • Krishantering

  • Telefonistservice

  • Kundtjänst

  • Användarutbildning och information

  • Leverantörsstyrning och upphandling

  • Ekonomi

Utbildningen genomförs som en tvådagars utbildning. Vi har även möjlighet att anpassa en intern utbildning efter era behov.

​

Vem vänder sig utbildningen till?

Vår utbildning i Teleansvar är en bred utbildning och vänder sig till dig som arbetar med telefoni; som specialist, administratör eller som telefonistansvarig eller kundtjänstchef. Oavsett om du är ny på jobbet eller vill bredda dina kunskaper och utvecklas i din roll eller träffa kollegor. Det kan till exempel vara som:

  • Specialist

  • Inköpare

  • Systemadministratör

  • Telefonist eller receptionistansvarig

  • Kundtjänstchef

  • Ansvarig för facility management eller internservice

  • Systemförvaltare

  • Tjänsteansvarig

Eller någon annan roll där du behöver få ett större grepp över hur telefonin fungerar. Detta oavsett om du är ny på jobbet eller vill bredda dina kunskaper.

​

Erfarenhetsutbyte

Vi lägger stor vikt vid erfarenhetsutbyte och att det finns tid för att lära känna de andra kursdeltagarna. På våra utbildningar brukar det vara en bra blandning – allt ifrån telefonister till IT chefer och det brukar bli intressanta diskussioner.

På våra tvådagarsutbildningar har vi lagt in en gemensam middag dag 1 som ingår i avgiften. Vår tanke efter utbildningen är att du ska ha haft möjlighet att skapa dig ett eget litet ”nätverk”.

​

Kursmöjligheter

Är kursinnehållet (hela eller vissa moment) intressant för flera inom din organisation? Vi kan skräddarsy och paketera en kurs för just din verksamhets behov. Kontakta oss, så pratar vi igenom vad dina och din organisation behov är. Därefter kan vi utforma ett förslag på ett anpassat genomförande.

​

Utbildningen sker i samarbete med Teleutbildningar.se

bottom of page